Strategia marketingowa dla freelancerów

Freelancer to osoba samozatrudniona, pracująca z reguły zdalnie. Świadczy na ogół usługi na rzecz innych podmiotów. Mówi się na takie osoby również „wolni strzelcy”, ponieważ nie są na stałe związani z żadną firmą, a jedynie świadczą usługi zewnętrzne i same zarządzają swoim czasem i zadaniami. Do zawodów, które najczęściej wykonuje się w taki sposób zaliczamy: grafik, dziennikarz, coach, trener personalny, copywriter, korektor, projektant stron internetowych, specjalista IT.

Żeby pozyskać interesującą go ilość zleceń freelencer musi prowadzić marketing własny. Biorąc pod uwagę fakt, że często praca ta polega na wykonywaniu krótkotrwałych zleceń, konieczne może być stałe poszukiwanie nowych podmiotów zaineresowanych usługami. Chyba, że specyfika pracy freelancera i potrzeby podmiotu będą miały charakter ciągły. Wiadomo, że pozyskiwanie nowych zleceń wymaga ciągłego wysiłku. Oto kilka porad, jak prowadzić działania, żeby były one skuteczne i nie przekraczały budżetu freelancera.

Znajdź niszę, bądź inny.

Dobrym posunięciem jest choćby pobieżna analiza Twojej branży. Zamiast wydawać sporo na wybicie się spośród sporej konkurencji jest przeanalizowanie, jak działają i reklamują się inni. I znalezienie swojego sposobu, innej drogi. Wyróżnienie się spośród tłumu jest o tyle kluczowe, że umożliwia ci spore oszczędności na marketingu. Jeżeli znajdziesz miejsce, w którym kontrahenci poszukują usług i zaprezentujesz swoje umiejętności w odpowiedni sposób, być może nawet uda Ci się pozyskiwać zlecenia bez płacenia za reklamę.

Naucz się odpowiednio prezentować efekty Twojej pracy, jeśli tworzysz grafiki, to stwórz dobrą prezentację. Jeśli piszesz teksty – pokaż portfolio z miejscami, gdzie je publikujesz. Zastanów się, jak wykreować własną markę w taki sposób, żeby zachęcić potencjalnych odbiorców. Przemyśl, jakie kanały będą odpowiednie.

Dobrze jest znaleźć wąską specjalizację, w której możesz się poruszać i szukać klientów. Zawęża Ci to obszar. Na przykład możesz tworzyć strony internetowe dla konkretnej branży. Będzie łatwiej Ci dotrzeć do danej grupy – lekarzy, fryzjerów, restauratorów. Jasne, że nie musisz się ograniczać tylko do jednej branży, ale możesz próbować dotrzeć do branż po kolei. Klienci myślą zawsze z własnej perspektywy, wpisują w wyszukiwarce hasła, które mają w głowie, np. „dobra strona dla restauracji”.

Daj się znaleźć.

Kluczowe jest, żeby klient szukając usług, mógł trafić właśnie na Ciebie. Spraw, żebyś pojawił się tam, gdzie mówi się o Twojej branży, o usługach, które świadczysz. Na pewno jest wiele grup tematycznych, na których udzielają się Twoi klienci. Są też różne fora, gdzie możesz się zaprezentować. Mając trochę wolnego czasu możesz odpowiadać na pytania, dzielić się wiedzą, rozwiewać wątpliwości i udzielać porad. Po jakimś czasie użytkownicy forum czy grupy zaczną Cię kojarzyć, więc zadbaj o to, żeby były to pozytywne skojarzenia. Jeśli zapamiętają, czym się zajmujesz, pewnie pojawią się pytania o to, co jak rozwiązać. Będziesz mógł wtedy zabłysnąć wiedzą. Fakt, że to udzielanie porad bezpłatnie, jest to jednak bardzo skuteczna i darmowa reklama.

Załóż również konto na serwisach dla freelancerów. Są one popularne wśród przedsiębiorców i osób poszukujących wykonawców na pewną część usług, których nie potrafią ogarnąć we własnym zakresie. Tutaj liczy się czas, zleceniodawca poszukując odpowiedniego wykonawcy, wysyła zapytania. Warto odpowiedzieć na nie od razu, bo zdarza się, że termin wykonania zlecenia decyduje o wyborze wykonawcy. Trzeba też mieć przygotowane zachęcające portfolio, żeby klient wiedział, że wykonujesz usługi najwyższej jakości.

[Głosów:1    Średnia:5/5]