Czy agencja marketingowa powinna być audytowana przez podmioty zewnętrzne?
Agencje marketingowe świadczą swoje usługi różnym podmiotom na wielu płaszczyznach. Ich działania powinny wzmocnić wizerunek danej marki i zwiększyć sprzedaż. Czy jednak zawsze tak się dzieje. Może warto sprawdzić, czy te działania są przeprowadzane profesjonalnie i efektywnie?
Osoby prowadzące własne firmy bardzo często zastanawiają się, czy ich budżet przeznaczony na kampanie marketingowe nie jest marnotrawiony. Takie pytania mogą się nasuwać bardzo często. Zwłaszcza, gdy kampania trwa od jakiegoś czasu i nie można zaobserwować wymiernych korzyści z niej płynących. Całe spektrum działań prowadzonych w ramach kampanii może obejmować różne narzędzia. W szczególności marketing szeptany, content marketing, influencer marketing, funkcję e-rzecznika, pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM). W wypadku ogólnopolskich firm z wysokim budżetem te działania mogą obejmować także kampanie bilbordowe, ulotkowe czy w końcu wykorzystanie reklam w telewizji i radiu.
Audyt marketingowy to dość nowy rodzaj usługi świadczony przez profesjonalne agencje marketingowe. Polega on na przeprowadzeniu dokładnej analizy dotychczas przeprowadzonych działań przez konkretną agencję. Analiza ta powinna rozpocząć się od rozpatrzenia i zrozumienia celów marketingowych danego klienta. Audytująca agencja powinna poznać wizję danej marki, a także dowiedzieć się o wszelkich zaletach i wadach jej produktów.
Dalej powinna nastąpić wnikliwa analiza dotychczasowej strategii marketingowej. Chodzi tutaj o przebadanie wszystkich wydatków na kampanię oraz działań w jej ramach przeprowadzonych. Jednym z najważniejszych punktów owej analizy jest sprawdzenie czy pieniądze zainwestowane w określone narzędzia wykorzystano efektywnie i optymalnie. Jeśli coś w tej kwestii nie gra, następuje optymalizacja budżetu wydanego na kampanię, aby w przyszłości zwiększyć jego efektywność. Bardzo często optymalizuje się także narzędzia wykorzystane w kampanii.
Audyty marketingowe są na tyle skuteczne, że wiele je zamawiających bardzo często nawiązuje współpracę z agencją marketingową w sprawie stałego doradztwa marketingowego. Stałe monitorowanie przeprowadzanej kampanii przez określoną agencję, może bardzo szybko zniwelować błędy w niej zawarte i maksymalnie zoptymalizować wszystkie przyszłe działania.