Co to jest marketing szeptany?
Co to jest marketing szeptany? Jakie jest jego zastosowanie? Ile on kosztuje? Wszystkie takie pytania pojawiają się u właścicieli firm, którzy dopiero zaczynają wykorzystywać w swoich przedsiębiorstwach marketing szeptany. Ta forma promocji marki w sieci ma wiele zalet i jest coraz częściej wykorzystywana. Jak wiadomo opinie i rekomendacje są dla firm bardzo ważne, a marketing szeptany właśnie się na nich opiera. Trzeba jednak wiedzieć, że działania te muszą być prowadzone bardzo dokładnie i rzetelnie. Co to jest marketing szeptany i jakie są jego zalety?
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany nazywany jest też buzz marketingiem i szeptanką to forma marketingu, która polega na docieraniu do klienta z informacją o produkcie w sposób jak najbardziej naturalny i spontaniczny. Jest to również wspominanie o marce, jej produktach i usługach oraz o ich zaletach, dzięki temu można skłonić swoich odbiorców do dzielenia się swoimi opiniami z innymi użytkownikami. Jak wiadomo opinie i rekomendacje są bardzo ważne dla przedsiębiorstw.
Jak pokazują badania zdecydowana większość osób sprawdza opinie w sieci zanim kupi produkt, co więcej mocno wierzą oni w to co piszą inni użytkownicy o zakupionych produktach. Buzz marketing jest też motywowaniem klienta do rozpoczęcia dyskusji na temat marki, oczywiście nie jest to w żaden sposób nachalne, wręcz przeciwnie wychodzi to bardzo naturalnie. Dobrze poprowadzony marketing szeptany daje firmom wiele korzyści.
Jak dzieli się marketing szeptany?
Skoro już wiadomo co to jest marketing szeptany można teraz powiedzieć jak on się dzieli. Istnieje kilka rodzajów buzz marketingu, poniżej znajduje się kilka z nich.
- Brand blogging – polega on na prowadzeniu bloga. Jest to bardzo dobry sposób, dla firm, które mają dużo ciekawych pomysłów na tworzenie treści i chce się tymi pomysłami podzielić z odbiorcami. Trzeba jednak tutaj pamiętać o regularności i systematyczności, która w tego typu działaniach jest niezbędna.
- Trednsetting – trendsetting to działania, które opierają się na współpracy z influencerami, którzy używając dany produkt tworzą na niego trend. Dzieje się tak dlatego, że twórca ma zwykle zgromadzone wokół siebie, zaufane grono odbiorców, którzy ufają jego decyzjom zakupowym i dzięki temu wybierane przez nich produkty są bardzo wiarygodne. Zjawisko to jest dla firm bardzo korzystne, ponieważ zdecydowanie może zwiększyć się sprzedaż i ilość klientów.
- Cause marketing – w tym przypadku firmy skupiają się na wspieraniu ważnych dla klientów kwestii społecznych. Dzięki temu budują oni swój pozytywny wizerunek w sieci i stają się w oczach odbiorców bardziej wiarygodni.
- Product seeding – jest on w pewien sposób powiązany z trendsettingiem, też opiera się na współpracy z osobami wpływowymi, do których wysyłany jest produkt, który następnie oni testują i dzielą się opinią ze swoimi odbiorcami. Trzeba jednak wiedzieć, że klienci są coraz bardziej wyczuleni na nieszczere opinie.
Marketing szeptany – jakie ma on zalety?
Co to jest marketing szeptany już wiadomo, teraz warto wspomnieć o jego zaletach. Dobrze przeprowadzony marketing szeptany może przynosić wiele korzyści. Do jego głównych zalet należy:
- Możliwość budowania pozytywnego wizerunku marki w sieci
- Zwiększenie ruchu na stronie co przekłada się też na większy zysk
- Stosunkowo niskie koszty prowadzenia takich działań
- Możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców
- Bezpośredni kontakt z klientem pozwala go poznać i dopasować ofertę do jego potrzeb i oczekiwań
- Możliwość pozyskania zaufania i lojalności klientów
Ile powinien kosztować marketing szeptany?
Co to jest marketing szeptany i jaki jest jego koszt, te pytania pojawiają się najczęściej. Jednak ciężko jest jasno sprecyzować, ile będzie on kosztował, ponieważ wpływa na to duża ilość czynników. Jednym z nich jest to kto będzie prowadzić taką kampanię. Każdy freelancer czy agencja marketingowa mogą mieć mocno różniące się od siebie ceny. Trzeba jednak pamiętać, że nie warto tutaj wybierać najtańszej opcji, ponieważ zwykle działania takie przynoszą więcej strat niż pożytku. Oferta za niską cenę zwykle wiąże się z małym zaangażowaniem osoby prowadzącej. Dlatego też odpowiedź na pytanie, ile kosztuje marketing szeptany może być następująca od około 3000 do 4000 złotych miesięcznie przy 200 bądź 300 wpisach.