Wykorzystanie komiksu w działaniach marketingowych

Wyróżnienie się w przestrzeni wirtualnej to zadanie, które stawia się przed skutecznym marketingiem. Konkurencja jest bardzo duża i jedynie intrygujące, unikatowe i trafne reklamy są w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Istnieje wiele pomysłów na zdobycie zainteresowania potencjalnych klientów, jednak wciąż jest wiele metod, które cieszą się mniejszą popularnością wśród firm, pomimo ich nieocenionej mocy sprawczej. Wśród takich propozycji jest niewątpliwie komiks, który posiada zalety czyniące z niego doskonałe narzędzie do promocji marki i kreowania jej pozytywnego i nowoczesnego wizerunku.

Wyjdź poza schemat

Nie da się ukryć, że forma komiksu jest jedną z bardziej niestandardowych metod komunikacji marki z odbiorcą. Zazwyczaj użytkownicy są bombardowani tradycyjnymi banerami reklamowymi, które niczym szczególnym się nie wyróżniają. Komis w działaniach marketingowych może sprawić, że firma zostanie zauważona i będzie uważana za nowoczesną i twórczą. Ponadto komiks jest tak wdzięcznym formatem, że można śmiało wykorzystać go do promowania danego produktu czy do reklamy brandingowej. Co więcej, po grafiki komiksowe może sięgać firma z każdej branży. Zastosowanie obrazków z chmurką pozwala na ocieplenie wizerunku, wprowadzenie atrakcyjnej formy przekazu oraz zerwanie z myśleniem schematami. Jednak wykorzystanie komiksu nie jest prostym zadaniem i należy podejść do niego profesjonalnie.

Scenariusz – jeden element sukcesu

Pierwszym krokiem w tworzeniu marketingu opartego na komiksie jest precyzyjne zaplanowanie strategii reklamowej, a w tym przygotowanie szczegółowego scenariusza. Koncepcja jest jednym z głównych elementów podczas przygotowania komiksu. Można wykreować bohatera marki albo cykl różnych historii. Pomimo lekkiej formy, za jaką uważany jest komiks, wszystko musi być przemyślane, spójne i dobrze przeanalizowane. Nic nie jest przypadkowe, a żart, satyra czy wiedza merytoryczna musi być przekazana w odpowiedni sposób. Zabawne teksty, ciekawe puenty, elementy zaskoczenia i wciągająca fabuła, to elementy, które pozwalają na wciągnięcie odbiorcy do zabawy, którą można kontynuować w długofalowych działaniach promocyjnych.

Kolejny element, czyli obraz

Każdy, kto kiedykolwiek zaczytywał się w komiksach wie, jak duże znaczenia ma tutaj grafika. Podobnie jest w marketingu komiksowym. Nie można zbagatelizować tego punktu, ponieważ można osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego, narazić się na śmieszność i niski profesjonalizm. Działania marketingowe, w których stawia się na komiks, muszą być powierzone dobremu ilustratorowi. Najlepiej stawiać na doświadczonych artystów, którzy na co dzień zajmują się tego typu rysunkami oraz wiedzą jak współpracować z działem marketingu. Komiks reklamowy nieco różni się od komiksów tradycyjnych, gdyż ma w sobie posiadać przekaz reklamowy/promocyjny. Obecnie odbiorcy doceniają to, co jakościowe, dlatego też nie ma co żałować środków, gdyż mogą być to jedynie pozorne oszczędności.

Cena, która odstrasza

W naszym kraju obecność komiksu w promocji marki nie jest jeszcze tak popularna, jak w krajach zachodnich. W związku z tym jest to dobry moment do sięgnięcia po ten format w swoich działaniach marketingowych. Pozwoli to na element zaskoczenia i zaintrygowania odbiorców, a także wyróżnienia się z gąszczu oklepanych reklam. Pojawia się pytanie, dlaczego firmy tak rzadko sięgają po komiks? Odpowiedź jest ściśle związana ze stawkami za wykonanie dobrej klasy komiksu. Koszt wykonania takiego projektu jest znacznie wyższy niż przygotowanie klasycznej reklamy, ale każdy przedsiębiorca powinien myśleć przyszłościowo. Jest to na pewno dobra inwestycja, która ma szanse dać realne zyski w postaci nowych klientów. Dodatkowo jest to sposób na tworzenie nowoczesnych przekazów, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom odbiorców. Świat ewoluuje, co sprawia, że marketing musi być elastyczny i powinien dopasowywać się do realiów. Jeszcze lepiej, jeżeli sam wyprzeda trendy, a nie czeka, aż pierwsze zrobią to inni.

[Głosów:1    Średnia:5/5]