Audyt działań eRzecznika marki – na czym powinien polegać?

Kampanie reklamowe, content marketing, działania eRzecznika, influencer marketing oraz wiele innych narzędzi mają swoją cenę. Niestety, ale aby odnieść potencjalny zysk w pierwszej kolejności musimy wydać na konkretny cel pieniądze i to najczęściej nie małe. Skoro wydajemy w takim celu nie małe pieniądze, to musimy być pewni, że są one wydane w dobrym i konkretnym celu.

Audyt działań

Ocena działań agencji reklamowej, eRzecznika to coś, o czym żadna firma nie może zapominać. O znaczeniu eRzecznika w kampanii marketingowej pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów.

Nie można pozwolić na to, aby ktoś działał w naszym imieniu wieszając na mieście plakaty reklamowe, jeżeli nie będziemy wiedzieć jak one wyglądają. Nie możemy zatrudnić na stanowisko eRzecznika osoby z którą nigdy w życiu się nie spotkaliśmy. Jeśli nie poznamy osoby, z którą mamy współpracować, nie będzie nam dane ocenić jej osobowości i predyspozycji. Kontrola nad wszystkim zawsze musi być bardzo dokładnie sprawowana, aby móc ocenić poprawność jej działania.

eRzecznik i jego funkcje

Czym charakteryzuje się osoba występująca w roli eRzecznika (nie mylić z Rzecznikiem Praw Pacjenta)? Jest to człowiek, który występuje jawnie w roli przedstawiciela danej marki, najczęściej na różnych forach dyskusyjnych. Przy czym nie występuje on w roli reklamy, ale w roli osoby, która służy swoją wszechstronną wiedzą. Jest on w stanie odpowiedzieć na różne, często bardzo skomplikowane pytanie.

Reklamę marki, którą reprezentujemy możemy umieścić w podpisanie w danym poście. E-Rzecznik bardzo często bierze udział w dyskusjach nawiązujących do tematyki danej branży. Czasem wątek nie nie nawiązuje do pytań o konkretną markę, ale jest luźną rozmową odnoszącą się np. do tego co należy wziąć pod uwagę wybierając dobrej jakości aparat lustrzankę? W takim momencie eRzecznik podpowie na forum jakie wskaźniki należy wziąć pod uwagę. Pomiędzy jednym zdaniem a  drugim może zasugerować, że warto wziąć pod uwagę aparat jego firmy. Jednakże nie jest to wymóg konieczny.

Niezbyt nachalnie rzucane komentarze, wypowiedzi sprawiają, że dany człowiek wzbudza więcej zaufania u uczestników dyskusji. Działanie eRzecznika przydaje się w szczególności w takich branżach, jak motoryzacja. AGD/RTV, turystyka, bankowość, ubezpieczenia i usługi finansowe, usługi medyczne, informatyczne, farmacja.

Kontrola eRzecznika

Audyt działań takiej osoby występującej jawnie w imieniu naszej firmy powinien rozpocząć się nie po jakimś czasie od zatrudnienia. Częściowo powinien on nastąpić w momencie kiedy będziemy chcieli podpisać z daną osobą odpowiednią umowę. Profesjonalista, który będzie czuł się pewnie na takim stanowisku powinien nam zaprezentować narzędzia, którymi będziemy mogli kontrolować jego miarodajność i efekty jego pracy. Osoba, która sama nie wyjdzie w stosunku do przyszłego pracodawcy z taką inicjatywą raczej nie powinna być brana przez nas pod uwagę. Samodzielne wyjście z inicjatywą wzbudzi wobec przyszłego eRzecznika większe zaufanie. Jak należy przeprowadzać takie kontrole?

Chociażby przy pomocy przewidywań oraz raportów. Warto zrobić odpowiednie zestawienie przed rozpoczęciem działalności takiej osoby i co jakiś czas ponawiać je. Dzięki temu będziemy mogli na bieżąco kontrolować efekty działań pracy eRzecznika. Taki audyt działań danego człowieka możemy również sprawdzić samodzielnie podczas rozmowy z nim. Nie zapominajmy o tym, że człowiek występujący na tym stanowisku musi odznaczać się wysoką kulturą osobista, miłym oraz pozytywnym nastawieniem. Dodatkowo komunikacja z nim musi przebiegać we właściwym, bardzo przyjemnym tonie. Jeżeli już na samym wstępie pomimo wszelkich czynionych prób komunikowanie się z przyszłym eRzecznikiem będzie utrudnione – odpuśćmy sobie danego człowieka. Audyt musi być oceniony w sposób jak najbardziej pozytywny. Dzięki temu będziemy pewni, że nasza marka będzie miała solidne podstawy i dobry wizerunek odbierany przez naszych klientów.

[Głosów:11    Średnia:5/5]